Gå till innehåll
lördag 18 maj 2024

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Idag
  2. Igår
  3. Hej, bytte idag impeller i min mercury 50 hk efi 2013. Tror packningen/brickan som ska ligga nere i impellerhuset innan man trycker dit impellern blev missad att monteras. (den ligger ovanför impellern när huset är monterat) Den ramlade av den gamla impellern senare, det var då jag insåg att jag nog missat den. Hur viktig är den packningen/brickan? Bör jag skruva upp den igen? Är en liten, vit, cirkelformad gummibricka.
  4. Tack snälla för svar. @seb_m Vad finns det för vettiga alubåtar i prisklassen eller vid vilka nivåer får man en vettig alubåt i rimlig storlek? Det jag inte gillar med rydsen är att den är känslig för viktfördelning så fort man är 3-4 vuxna + lite last, att den ligger lågt med genomföringarna i aktern och tar enkelt in vatten den vägen vid vind/vågor (har försökt fixa detta men upplever den som lite känslig) och den allmänna känslan att den är avsedd för "lek/bad" etc istället för transport.. @Janne_G Inget dåligt förslag alls, tänker lite i samma banor och har spanat på Ryds 535 som vid en första anblick känns robustare än 510an? Skall spana in den nu länkat, kan absolut vara ett alternativ.
  5. Tack! Ok, och då antar jag att jag måste plocka bort växelföraren för att se om det är en MS eller MSB (friktions belägg) och om det är en MSB så kan jag inte flytta över det främre huset från det gamla backslaget?
  6. Drevlyft. Inte att förväxla med powertrim. Den lyfter drevet vid stillaliggande.
  7. Vad är det här för båt, 420 x 160?
  8. Hej, har en 30 hästars Selva 2 takt från 04. Nån som vet hur man justerar förgasaren på den? Eller om man kan köpa rephandbok till den? Håkan
  9. Börja med att göra rent tanken för det är troligen därifrån eländet kommer, sen är det rengöring av förgasaren som gäller.
  10. Jag har en volvo penta D6 som jag ska byta oljeyryckssensor på. Är det någon som har tips på vilket verktyg man ska använda för att lyckas komma åt den. Det är otroligt trångt och det finns knappt utrymme runt själva sensorn för att ex få över en hylsa i rätt storlek. Det är 27mm som krävs för att det ska passa..... Mvh Pelle
  11. Lite OT, men borde inte turbinventilatorer funka fint på de flesta båtar? Inget batteri behövs, bara lite vind...
  12. Det är en liten djungel, och just denna typ av BA15D är den som ofta heter BAY15D där "Y" talar om att bajonettstiften sitter på olika höjd. Vanligt på kombilampor med dubbla glödtrådar för att få rätt ljusstyrka på rätt funktion. För att sedan komplicera till det ytterligare finns t ex BAU15S (men även D) som används på färgade lampor, t ex gula för blinkers så man inte skall kunna sätta dit en "vanlig" vit 15S. På dessa sitter bajonettstiften inte mittemot varandra, dvs 180°. Som @Lintott skriver så kolla först vilken lamptyp som passar, sedan får du titta på hållare.
  13. Håller med, och bra beskrivet. Ett inte alltför ovanligt fel är ju även kontakteringen/förbindelsen mellan cellerna, dvs inne på panelen. Även om spänningen olastad verkar ok så ger det duktigt spänningsfall/förluster redan vid låg ström, och en kortslutningstest är faktiskt ett bra sätt att kolla detta. Sedan kommer du nog inte få exakt samma ström då en viss spridning mellan panelerna är helt normalt (och påverkar inte väsentligt även om de är ihopkopplade). Men felar strömmen mer än 15-20% mellan två likvärdiga paneler under exakt samma belysning så är det inte friskt. (Just nu ligger förresten solinstrålningen på 500-600W/m² enligt min mätare på huset. I sommar, när solen är som mest intensiv, kan det bli något hundratal W ytterligare en riktigt optimal dag).
  14. Det var lite meckigt att dela BlueSea-brytaren. Jag fick komplettera bitsortimentet med fyrkantiga tappar, det är nog inte meningen att kontakten ska delas. Startkabeln (en) fick ligga kvar o den har redan kommit till användning igen. Jag kopplade generatorn via en Victron OrionXS DC/DC till LFP-batteriet men batteriet fick ingen ström. Jag provade alla upptänkliga inställningar utan att lyckas få fram ström. Nu är Orion XS på väg till leverantören för garantiutbyte (andra bytet, första enheten hade en kontakt som inte var fastlödad och limmad, jag verkar ha otur med Victronprylar). Under tiden får startkabeln göra tillfälliga inhopp för laddning av förbrukaren.
  15. Sitter det inte en typskylt där till höger om motorn?
  16. Ser inte wiren, men antar att den går som vanligt från skothorn in i bommen. Det ser ut som du ska dra ut linan ur bommen och hantera den direkt framme vid masten eller via block till sittbrunn. Det ser också ut som du saknar trissorna för reven.
  17. Hej! Har liknande problem. Drog av en av fyra bultar på växelhuset på en johnson 6 hp 70 talare. Det är en av de främre bultarna. Jag funderar på att köra som det är. Vad säger ni? Är det värt mödan att börja försöka borra ur den gamla skruven och riskera samma missöde som trådskaparen? Någon som kört med 3 skruvar en längre tid utan problem?
  18. Det går framåt! Jag tog ledigt från jobbet igår så att jag kunde mata på med båten från morgon till kväll. Kvällen innan lade jag upp en medvetet orimlig plan för torsdagen. Detta för att inte få möjlighet att slappna av och tappa tempo. Jag ville hinna med att göra allt plastningsarbete klart för att slippa behöva ta in båten i garaget igen (pga. temperaturen). Att ta in/ur båten från garaget är en utmaning. Orsaken till det är för att hjulbasen på trailern är c:a 20 cm bredare än vad garageporten är. Behöver därför rulla in den på diagonalen och mha. domkraft flytta den i sidled så att bägge hjulen passerar in eller ut.. Som sagt, arbetsschemat för min lediga dag var späckat. Det jag inte hann med/prioriterade bort var det som berör aktern och plastningen mellan akterspegel och aktertoft då det är oklart för mig hur infästningen av den nya motorn ser ut. Motorn skall komma idag men jag väljer att hämta den till veckan. Likaså gelcoaten finns att hämta, så båten kommer nog att färdigställas i sin helhet nästa vecka. Alla toftar är nu ditplastade. Fixade även med vattenavrinningen genom att dela 50mm avloppsrör, limma och därefter plasta fast. Jag valde också att förstärka förtoften med ett extra lager glasfiberväv för extra stabilitet. Den är ju rätt utsatt när man kliver i och ur båten. Möjligt att jag kommer ställa in en bit träregel mellan skrovet och ”toftgolvet” som kan ta upp påfrestningen när man hoppar på med bensindunkar och annat. Jag valde också att lägga ett extra lager väv på durken efter att jag plastat fast pulpeten i den. Det blev snyggare så
  19. Ojdå! Då måste Hjertmans ha ett restlager, https://www.hjertmans.se/sv/produkt/motor-tillbehor/volvo-penta-gron-glykol-40-60-5-liter Jomenvisst finns det det väl serviceintervall på kylarvätskan i en bil. Brukar den inte vara kring 10000 mil? Men skiljer sig inte driften av en båt jämfört med en bil? Man brukar säga att en båtdiesel belastas motsvarande att köra en bil enbart i uppförsbacke. Sedan är min motor 18 år gammal som går ca 50 timmar per år. Då är motorn kall 99.5 % av sin tid. Då finns det mycket tid för att korrosionen skall sätta in. Tror du inte att man behöver byta för att inte motorn skall rosta sönder? Med en motor som kostar 500 000 att byta är jag beredd att chansa. 😉
  20. Om sjövatten trycks in i färskvattensystemet är det värmeväxlaren som läcker. Kan vara så enkelt som att dra slangklämmorna till gummigavlarna, eller också är insatsen trasig.
  21. Det främre lagret demonteras inåt, så motorn måste lossas från kåpan.
  22. Senaste veckan
  23. På den gamla goda tiden grundställde vi alltid brytarens gap enligt tändsystemets data. Där efter provstart då tändförställningen och kamvinkeln kontrollerades där kamvinkeln normalt då ska stämma överens med inställt brytargap. Men så är inte alltid fallet p g a slitage på centrifugalvikter, nockar, rotoraxel, brytare osv. Därför blev kamvinkelns toleranser styrande.
  24. Det kärvar om det inte är blött vare sig du snurrar för hand eller med motorn, men det bränns inte sönder av några varv för hand.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...